Päätin, että teen toisenlaisen ratkaisun. Ostin polkupyärän vaihteenvaihtajan, vaijeria ja pikkuosia yhteensä 40 eurolla. Niistä väsäsin erilaisen tulkinnan aiheesta.
Pidin rakentamisessa periaatteena, että auto on muutettavissa alkuperäiskuntoon, jos tarvetta on.

Tein kaksi alumiinilevyä, jotka toimivat vaijerien tukina. Kuvan alalaidassa on toinen osina, toinen koottuna. Jouduin pelkääjän puoleista vähän lopuksi alaosastaan vähän vääntämään, sillä oli putkia tiellä.

Mäntä on kiinni "liipasimessa". Se pitaäaä irroittaa, lähtee kevyellä väkivallalla (kuvassa sana "irti").
Tukivarsi tarvitsi yhden reijän ja siihen pultti läpi. Alempana on kuva, jossa sen paikka paremmin näkyy. Huomaa mutterien määrä 3 kpl. Ne ovat oikeasti kaikki tarpeellisia, samoin lukkoprikat. Huomaat sen kyllä, jos rakennat näiden ohjeiden mukaan.
Ensimmäisellä mutterilla kiinnitetään pultti tukivarteen. Kaksi seuraavaa määrittää auton rungon etäisyyden tukivarteen.

Olen lisännyt kellon kojetaulun päälle. Alkuperäisen säätimen yhteydestä oli näköjään lamppu, jonka siirsin kellon eteen. Mutta eipä tuo lamppu toimi.

Vaijereita varten jouduin hieman kovertamaan kolosia kojetaulun alaosaan, jota ei näy kuvassa. Ne ovat sen verran huomaamattomat, että palattaessa alkuperäiseen hydrauliikkaan kolot jäävät piiloon.

Kun vaijerin pituus on sopiva, purista vaijeritulppa pihdeillä paikoilleen. Ja sitten neljä ruuvia paikoilleen ja "liipasimen" ylälaita vääntäen paikoilleen. Tästä väännöstä tulee se mainitsemani 0,5-1 cm välys.
Vaijerit
Vaijerit ovat mahdollisimman pitkät vaihdevaijerit. Vaijeriletkua saa metritavarana, mutta sisustaa ei . En ottanut niistä kuvaa moottoritilasta, kun ei niitä paljon näe. Mutta sanallisesti:- kumpikin menee alkuperäisistä rintapellin hydrauliletkureijistä, mutta ei sen enempää seuraa letkujen linjoja.
- kuskin puoleinen menee ilmanputsarin luota sopivalla mutkalla paikalleen.
- pelkääjän puoleinen on vähän tiukalla. Se menee jarrunestesäiliön yläpuolelta ja moottorin yläpuolelta niin korkealta kuin mahdollista ja sitten se kaartaa valaisimelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti