Joskus kouluvuosina tuli tehtyä tämä peli isälleni joksikin lahjaksi.
.
Nuo metalliset laatikonsulkijat ovat jotain ikkunansulkijamekanismeja. Kuulat ovat jostain isosta kuulalaakerista.
Tänne Lasse kirjoittelee tekemistään härpäkkeistä kuvien kanssa. Toivottavasti saat niistä ideoita omiin tekeleisiisi. Lasse writes about his gadgets in order to give inspiration to you.
maanantai 8. lokakuuta 2012
sunnuntai 7. lokakuuta 2012
Postilaatikosta roskikseksi
Matkailuauto tarvitsi keittiöön roskiksen. Sille oli tilaa vain kapeasti sängyn päädyssä. Ja tokihan postilaatikossa pitää olla vastaanottajan nimi.
Postilaatikko ei sellaisenaan käynyt, sillä kansi ei avaudu normaalisti kovin paljon.Piti siis hieman ensi rällököidä sekä kantta että runkoa, jotta muovipussi kävisi sisustaksi.
Postilaatikko ei sellaisenaan käynyt, sillä kansi ei avaudu normaalisti kovin paljon.Piti siis hieman ensi rällököidä sekä kantta että runkoa, jotta muovipussi kävisi sisustaksi.
keskiviikko 3. lokakuuta 2012
Stone with a smile
Kun hioin graniitinpalasta, siitä paljastui hymy.
As I grinded a piece of granite a smile was revealed.
As I grinded a piece of granite a smile was revealed.
Mikki tuulettimessa
Parven puuttuva jalka
Yksi parven jaloista tuli telkkarin tielle. Parven nurkka ei ollut hyvä ilmassa roikkumassa, joten piti tehdä hieman tukipuita. Halusin tehdä varmasti tukevan ratkaisun siten, että alkuperäinen parven nurkka on palautettavissa. Tein uuden nurkkapalikan. Siihen yhdistin kuvan mukaisesti muita tukipuita.
Huomaa valkoinen päänahanpelastin. Se on ilmeisesti jokin matkailuauton tai matkailuvaunun osa, ostin sen kauan aikaa sitten Motonetin poistettavista.
Aikaisemmin olin jo tukenut parvea kahdella isolla lauta-X:llä, joista toinen näkyy kauempana.
Ei kovin siroa, mutta kestää :)
Huomaa valkoinen päänahanpelastin. Se on ilmeisesti jokin matkailuauton tai matkailuvaunun osa, ostin sen kauan aikaa sitten Motonetin poistettavista.
Aikaisemmin olin jo tukenut parvea kahdella isolla lauta-X:llä, joista toinen näkyy kauempana.
Ei kovin siroa, mutta kestää :)
maanantai 1. lokakuuta 2012
Subbari etupenkissä
Rakentelin uusiksi matkailuauton, joka on tehty Fiat Ducaton alustalle, äänipuolta. Lisäsin subbarille vahvistimen, joka mahtui hyvin kuskin penkin taakse. Mutta isolle kajarille ei oikein tuntunut löytyvän paikkaa. Sain sen hyvin mahtumaan kuskin penkin sisälle siten, että se on vaakatasossa ja osoittaa ylöspäin kohti kuskin ahteria.
Ajon aikana matalat äänet hukkuvat moottorin ääneen, mutta niitä on helppo seurata muilla aisteilla!
Punaiset viivat näyttävät kartion koon. Viivojen yläpäässä on vaakasuora vanerilevy, johon kajarin upotin.
Ylhäällä kuvassa näkyy istuimen jousitus.
Ajon aikana matalat äänet hukkuvat moottorin ääneen, mutta niitä on helppo seurata muilla aisteilla!
Punaiset viivat näyttävät kartion koon. Viivojen yläpäässä on vaakasuora vanerilevy, johon kajarin upotin.
Ylhäällä kuvassa näkyy istuimen jousitus.
Ducaton valojen säätö polkupyörän vaihdevivuilla
Katsastusmies ilmoitti, ettei matkailuautomme, joka on rakennettu 1997 Ducaton
alustalle, ajovalojen korkeudensäätö toimi. Paljastui sitten, että kyseessä on
Ducaton tyyppivika, jonka korjaaminen alkuperäisosin maksaisi 300 e ja
Peugeotilta 150 e noin suunnilleen. Ja vaihto-osakin kuulemma hajoaisi varmasti
aikanaan. Valitan, mulla ei ole tuollaisia rahoja.
Päätin, että teen toisenlaisen ratkaisun. Ostin polkupyärän vaihteenvaihtajan, vaijeria ja pikkuosia yhteensä 40 eurolla. Niistä väsäsin erilaisen tulkinnan aiheesta.
Pidin rakentamisessa periaatteena, että auto on muutettavissa alkuperäiskuntoon, jos tarvetta on.
Ostin kaksipuolisen vaihteensiirtimen. Nurkista löysin metallisen koulun,
jonka sahasin kahtia.
Tein kaksi alumiinilevyä, jotka toimivat vaijerien tukina. Kuvan alalaidassa on toinen osina, toinen koottuna. Jouduin pelkääjän puoleista vähän lopuksi alaosastaan vähän vääntämään, sillä oli putkia tiellä.
Mutikka, jossa on sylinteri ja mäntä, toimii jousen tukijana. Jouset ovat
peräisin yhden mankan patterikotelosta pattereita pitämästä. Kokemuksen mukaan
ne ovat juuri riittävän jäykkiä, että pelittävät, mutta voisivat olla
jäykemmätkin.
Mäntä on kiinni "liipasimessa". Se pitaäaä irroittaa, lähtee kevyellä väkivallalla (kuvassa sana "irti").
Tukivarsi tarvitsi yhden reijän ja siihen pultti läpi. Alempana on kuva, jossa sen paikka paremmin näkyy. Huomaa mutterien määrä 3 kpl. Ne ovat oikeasti kaikki tarpeellisia, samoin lukkoprikat. Huomaat sen kyllä, jos rakennat näiden ohjeiden mukaan.
Ensimmäisellä mutterilla kiinnitetään pultti tukivarteen. Kaksi seuraavaa määrittää auton rungon etäisyyden tukivarteen.
Kuvassa on valmis kokonaisuus auton sisältä. Aurinko paistaa hassusti, mutta kai
tuosta jotain tolkkua saa. Valkoinen "neliö" on tukivarren päässä oleva
muovitulppa. Tukivarsi tulee ulos kojetaulusta alkuperäisen säätimen reijästä.
Olen lisännyt kellon kojetaulun päälle. Alkuperäisen säätimen yhteydestä oli näköjään lamppu, jonka siirsin kellon eteen. Mutta eipä tuo lamppu toimi.
Kuva on otettu alaviistosta ja siitä näkyy tukivarren kiinnitysruuvin paikka.
Tuo ruuvin reikä on ainoa auton runkoon tullut muutos.
Vaijereita varten jouduin hieman kovertamaan kolosia kojetaulun alaosaan, jota ei näy kuvassa. Ne ovat sen verran huomaamattomat, että palattaessa alkuperäiseen hydrauliikkaan kolot jäävät piiloon.
Tämä kuva on otettu sen jälkeen, kun lamppupuoli on valmiina kiinnitettäväksi
autoon. Viimeinen osa, joka kiinnitetään, on vaijerin päässä oleva
alumiinitulppa. Niitä saa ostaa erikseen. Kokemukseni mukaan kannattaa tuo
vaijerin välys laskea siten, että ensin asetetaan kaikki osat sormissa
kohdalleen. Sitten vedä puolisen senttiä - sentin kireälle, kunhan kummassakin
lampussa saman verran. Säätö tapahtuu leikkaamalla joko vaijerin kuorta tai
vaijeria.
Kun vaijerin pituus on sopiva, purista vaijeritulppa pihdeillä paikoilleen. Ja sitten neljä ruuvia paikoilleen ja "liipasimen" ylälaita vääntäen paikoilleen. Tästä väännöstä tulee se mainitsemani 0,5-1 cm välys.
Päätin, että teen toisenlaisen ratkaisun. Ostin polkupyärän vaihteenvaihtajan, vaijeria ja pikkuosia yhteensä 40 eurolla. Niistä väsäsin erilaisen tulkinnan aiheesta.
Pidin rakentamisessa periaatteena, että auto on muutettavissa alkuperäiskuntoon, jos tarvetta on.

Tein kaksi alumiinilevyä, jotka toimivat vaijerien tukina. Kuvan alalaidassa on toinen osina, toinen koottuna. Jouduin pelkääjän puoleista vähän lopuksi alaosastaan vähän vääntämään, sillä oli putkia tiellä.

Mäntä on kiinni "liipasimessa". Se pitaäaä irroittaa, lähtee kevyellä väkivallalla (kuvassa sana "irti").
Tukivarsi tarvitsi yhden reijän ja siihen pultti läpi. Alempana on kuva, jossa sen paikka paremmin näkyy. Huomaa mutterien määrä 3 kpl. Ne ovat oikeasti kaikki tarpeellisia, samoin lukkoprikat. Huomaat sen kyllä, jos rakennat näiden ohjeiden mukaan.
Ensimmäisellä mutterilla kiinnitetään pultti tukivarteen. Kaksi seuraavaa määrittää auton rungon etäisyyden tukivarteen.

Olen lisännyt kellon kojetaulun päälle. Alkuperäisen säätimen yhteydestä oli näköjään lamppu, jonka siirsin kellon eteen. Mutta eipä tuo lamppu toimi.

Vaijereita varten jouduin hieman kovertamaan kolosia kojetaulun alaosaan, jota ei näy kuvassa. Ne ovat sen verran huomaamattomat, että palattaessa alkuperäiseen hydrauliikkaan kolot jäävät piiloon.

Kun vaijerin pituus on sopiva, purista vaijeritulppa pihdeillä paikoilleen. Ja sitten neljä ruuvia paikoilleen ja "liipasimen" ylälaita vääntäen paikoilleen. Tästä väännöstä tulee se mainitsemani 0,5-1 cm välys.
Vaijerit
Vaijerit ovat mahdollisimman pitkät vaihdevaijerit. Vaijeriletkua saa metritavarana, mutta sisustaa ei . En ottanut niistä kuvaa moottoritilasta, kun ei niitä paljon näe. Mutta sanallisesti:- kumpikin menee alkuperäisistä rintapellin hydrauliletkureijistä, mutta ei sen enempää seuraa letkujen linjoja.
- kuskin puoleinen menee ilmanputsarin luota sopivalla mutkalla paikalleen.
- pelkääjän puoleinen on vähän tiukalla. Se menee jarrunestesäiliön yläpuolelta ja moottorin yläpuolelta niin korkealta kuin mahdollista ja sitten se kaartaa valaisimelle.
Aika
Pari kertaa piti käydä polkupyöräkorjaamolla. Korjausaikaa meni kaikkiaan yhden koko päivän verran, kun piti kehitellä ja keksiä. Kuvittelisin, että korjaustaitoinen ja metallityökalut omaava tekee muutoksen 2-4 tunnissa.Tulos
Asennus on mennyt jo kahdesta katsastuksesta läpi!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)